The Spirit of Apollo



     Äntligen har N.A.S.A.s platta The Spirit of Apollo släppts. Jag har peppat som fan inför den, fast jag har trott att den skulle vara rätt kass. N.A.S.A. (North America South America) består av två DJs, den ena Spike Jonze's bror Sam Spiegel eller "Squeak E, Clean", den andra proffskejtaren Ze Gonzales "DJ Zegon" som gör beatsen på plattan, sen har de bjudit in löjliga mängder musiker som gästspelar, ca 3 per låt och det är inga blåbär de samarbetar med.


Hip-Hop med KRS-One, Fatlip, och Slim Kid Tre är inte en särskilt spektakulär låt, men stabil och bra hiphop med en trevlig video.

     Jag var rätt övertygad om att de skulle vara för många kockar i köket, och av de låtar jag hört innan skivsläppet var det bara en jag gillade. Men det är fan kul att bli överraskad. Även de låtar jag ogillat innan släppet har jag nu lyssnat igenom och lärt mig uppskatta till viss del iallafall. De flesta låtarna bli svaga var för sig men som helhet är albumet väldigt intressant, just ordet intressant definierar Spirit of apollo rätt väl. De låser inte fast sig i någon genre utan flyter mellan allt möjligt och gör det ibland utan hinder, ibland med större svårighet. I min favoritlåt Money trycker de in massor av mys, indierock, rap och reggae.
     Det som verkligen gör att skivan sticker ut är artisterna på den. Det är faktiskt helt sanslöst många som är med. Inte bara folk som David Byrne, som även om han nästan alltid är bra mest glider runt och gästspelar på andras projekt; utan de tar in riktigt tunga artister som Tom Waits, Chuck D och George Clinton som absolut inte behöver rida på någon annans framgång, och inte heller har för vana att pyssla med sånt här. Just mixen av artister är fräck, ungt och gammalt som man aldrig kunnat tro skulle samarbeta. Way Down är en låt som är ett bra exempel, tre artister från tre helt olika musikstilar går ihop och gör en bra låt, RZA, Barbie och John Frusciante får det att funka tillsammans.
     The spirit of apollo är absolut inte en av de bättre plattor jag hört den senaste tiden, men jag tycker att den har ett högt lyssningsvärde ändå. Beatsen är oftast riktigt bra och är det som låtarna står och faller med. Det är inte lätt att göra ett beat som ska passa olika genres, men i de flesta fall lyckas de.
     Jag kanske inte kommmer att pumpa The spirit of apollo när jag sitter på bussen och vill försvinna in i musikens värld, men som bakgrundsmusik är den toppen, vilket är lite synd för texterna är värd uppmärksamhet.

     Såg Eagle Eye igår. Totalt värdelös film. Fattar inte vad Hollywood tror att datorer är kan göra. För att något ska hackas måste det vara uppkopplat och elförsörjt. Helt vansinnigt att superdatorn som kan hacka precis vad som helst på en nanosekund inte kan fixa en grej i sitt eget system. Man blir upprörd.

     Vad det gäller TV-serier är det ett måste att kolla de nystartade Eastbound and Down och Important Things With Demetri Martin. Hoppa på skiten nu.

Dr. Hannes Modig

En utmärkt gala och personlig upprättelse

Jag känner mig också pressad att göra en kommentar om galan. Kanske framför allt eftersom jag tog revanschför min snöpliga förlust under Golden Globe-galan. Nu var det jag som gick hem, vid strax över sex, som vinnare med 12 rätt hela 2 poäng före tvåan Hannes. Jag tog ledningen tidigt genom att sätta The Duchess på bästa kostym. Akademin kan inte motstå brittisk överklassklädsel. Därefter blev resten av galan ett triumftåg för min del.

För att gå över till galan som evenemang så instämmer jag näst intill helt i det som Hannes tog upp. Hugh Jackman var grym som host och öppningsnumret var en riktig hit. Tina Fey och Steve Martin bjöd kanske på det mest humoristiska numret. Zac Efron, Vanessa Hudgens och Miley Ray Cirus...vad gör de där?? Jag kan väl inte säga att galan avslutades i ett ångestens tecken, har dock inte sett The Wrestler än så jag vet inte hur besviken man ska vara på att Mickey Rourke inte vann. Kanal 9 ska ha kredd för vilka gäster som sitter och myser i den svenska studion (den kopplas in då och då, främst vid amerikanska reklamavbrott). I år fick Orvar Säfström, som man saknar något i TV-rutan, närvara och komma med tips, statistik och förklaringar. Musiknumren höll även de klass i år. De låtar som var nominerade i kategorin bästa sång framfördes i ett semimedley, vilket var en klar förbättring från fjolåret. Då framfördes låtarna var för sig och vissa framträdanden var av det mer motbjudande slaget. Ett av numren fick även en liten recension av den dåvarande gästen i Kanal 9, Hans Wiklund, vilken löd: "ja...helt värdelöst".

Oscarsgalan brukar ju markera var ett filmår slutar och nästa börjar så nu kan jag stiga in i nästa filmår med hedern i behåll.

/Farbror Pålsson

Oscars, dagen efter

Det var totalt sett en jävligt bra gala. Jag har aldrig gillat Hugh Jackman, och trott att han skulle vara kass som värd. Men fan vad skönt det kan vara att ha fel ibland. Jackmans inledningsnummer var legendariskt. Galan var skitbra, mycket bättre än förra året. personliga tal till de nominerade skådespelarna från gamla vinnare, överlag bra presentatörer. Men sen var det Efron... Vi började direkt oroa oss när Zac Efron och Vanessa Hudgens syntes på röda mattan, "äh fy fan!" var en återkommande fras. Skandalen var ett faktum när Efron och Hudgens fick vara med i ett musikalnummer tillsammans med Beyonce, Jackman, Amanda Seyfried och Dominic Cooper. Jusfan, Zac fuckin Efron fick hjälpa till att dela ut ett pris också. Gissa vem som också fick vara med? Självklart världens osexigaste kvinna, Sarah Jessica Parker som hade en fruktasvärd pushupklänning, inte nog med att de skulle filma henne överallt på röda mattan utan visst skulle hon dela ut ett pris också. Men sen var det stundtals helt otroligt bra. Tina Fey och Steve Martin presenterade bästa manus på ett helt fantastiskt sätt. Till stor del var det rätt vinnare, men i slutet av galan, när de utropade Sean Penn som segrare i kategorin bästa manliga huvudroll istället för Mickey Rourke blev jag jävligt ledsen. Jag orkade inte ens bli arg, det var bara skit att han inte fick statyetten, galans skräll.

Vinnarna i de största kategorierna:

Bästa Film - Slumdog Millionaire

Bästa Manliga Huvudroll - Sean Penn

Bästa Kvinnliga Huvudroll - Kate Winslet

Bästa Manliga Biroll - Heath Ledger

Bästa Kvinliga Biroll - Penelope Cruz

Bästa Manus Efter Förlaga - Slumdog Millionaire

Bästa Manus - Milk

Bästa Regi
- Danny Boyle för Slumdog Millionaire

Galan slutade i ångestens tecken. Miley Cyrus hade synts rätt mycket på röda mattan innan och det fanns därför goda skäl att tro att hon skulle ha något att göra på galan. Vi vred oss alla i pinad förväntan men vi slapp iallafall henne, pheew.

Här är den underbara inledningen av Hugh Jackman, kan vara lite seg i början, men kolla in den, skitbra verkligen. Man får inte stående ovationer för vad som helst.


Dr. Hannes Modig

Vi tippar Oscar III

Här är kvällens vinnare.

Bästa film:
Milk - Det var sju år sedan en biopic vann. Tillfällighet? Knappast! Köp inte Slumdog-hypen. Ikväll är det Milk som gäller.

Bästa manliga huvudroll:
Mickey Rourke (The Wrestler) - Bruce Springsteens medverkan på soundtracket gör att Rourke drar längsta strået i denna mycket tuffa kategori.

Bästa manliga biroll:

Josh Brolin (Milk) - Konventionell visdom säger att Heath Ledger kommer att vinna. Jag är varken konventionell eller särskilt vis. Brolin blev bestulen på en nominering för sitt gripande porträtt av George W. Bush i W. Här kommer revanschen.

Bästa kvinnliga huvudrolll:
Angelina Jolie (Changeling) - Min mamma sa att filmen var väldigt gripande. Det räcker för mig. Jolie tar hem statyetten.

Bästa kvinnliga biroll:
Marisa Tomei (The Wrestler) - Se resonemanget för bästa manliga huvudroll.

Bästa manus efter förlaga:

Frost/Nixon - Peter Morgan skrev även teaterpjäsen Frost/Nixon. Rimligtvis bör han vara den bäst lämpade personen att föra historien till bioduken. Med samma motivering har jag Doubt som dark horse.

Bästa manus:

Kategorin heter "Original screenplay".Hur originella är de här titlarna:
Frozen River = Mystic River
In Bruges = An American In Paris
Milk = Beetle Juice
WALL-E = Wallander - Innan Frosten
Alltså, vinnaren är Happy-Go-Lucky

Bäst smink:
Hellboy 2 - Soundtrack innehållande Barry Manilow? Check! Oscar för bästa smink? Check

Hur många rätt siktar jag på? Samtliga. Hur många rätt kommer jag ha? Bedömt inga.

/AW

Vi tippar Oscar II

Det är alltså dags för Oscarsgalan och därmed försök att förutse vilka filmer som kommer kamma hem statyetterna och vilka som kommer gå hem tomhänta. Jag har i år sett en begränsad mängd nominerade filmer men å andra sidan spelar min åsikt om filmerna ingen roll för om de kommer vinna eller inte. Detta beslut lämnas till personer med stor förmåga att förstå och tolka alla filmens såväl explicita som mer subtila beståndsdelar. Personer som Michael Bay med andra ord.

Bästa film
Slumdog Millionaire har vunnit Golden Globe, BAFTA (Storbrittaniens Oscarsgala ungefär) och en satans massa obskyra små filmpriser under årets gång. Det har ägt rum överraskningar i den här kategorin förr. Crash vann denna kategori för tre år sedan trots att Brokeback Mountain hade en vinnarstreak i ryggen som var jämförbar med den Slumdog Millionaire har idag. Faktum kvarstår dock att Slumdog Millionarie är m eller mindre garanterad detta pris även om det inte är omöjligt. Det finns heller ingen klar outsider som skulle kunna snuva favoriten på priset. The Reader och Frost/Nixon vore för stora skrällar (även om jag personligen gärna skulle se Frost/Nixon vinna) och varken Milk eller Benjamin Button har fått något större erkännande i form av priser. I den här kategorin är det Slumdog mot en massa underdogs.

Manliga huvudroll
Frank Langella får jag dra till med i galans kanske hårdaste kategori. Det känns nästan som ett dött lopp mellan Frank Langella, Mickey Rourke och Sean Penn. När flera skådespelare har gjort insatser som hyllats på detta sätt så är det tänkbart att akademin försöker sträva efter någon rättvisa. Mickey Rourke vann en Golden Globe, Sean Penn har vunnit en Oscar tidigare och Frank Langella får på grund av sin ålder troligen aldrig chansen att vinna en Oscar igen. Utöver detta gör han ett fantastiskt porträtt av Richard Nixon och skulle också vara välförtjänt av en vinst.

Kvinnlig huvudroll
Kate Winslet tror jag och hoppas vinner denna kategori. Hon har vunnit statyetter för sin roll i The Reader på löpande band tidigare, dock för bästa biroll. Varför hon här är nominerad för bästa skådespelerska är tämligen oförståligt. Hon tog även hem priset för bästa kvinnliga huvudroll på Golden Globe-galan, men där för Revolutionary Road. Hon har även tidigare varit nominerad för 5 Oscars och gått hem tomhänt varje gång. Med denna bakgrund, både var gäller det gångna året ochvad gäller hennes karriär så tror jag att hon denna afton kommer ha sällskap hem med en liten man i guld.

Manliga biroll
Heath Ledger tar med all sannolikhet hem detta priset. Oscarsgalan tänker förmodligen inte vara sämre på att hedra den som blivit vår generations James Dean, än de andra galorna. Diskutionen om detta är rätt eller fel tänker jag inte gå in på. Det jag kan säga är ju att hans gestaltande av jokern i Batman var sjukt bra även om denna typ av roll under normala omständigheter troligen inte skulle belönas med en Oscar.

Kvinnliga biroll
Penelope Cruz drar jag till med här så jag slipper fortsätta famla i mörker. Jag har inte sett någon av filmerna och på de flesta tidigare galorna har Kate Winslet vunnit detta pris för samma roll som här gett henne en nominering till bästa huvudroll. Penelope Cruz har varit nominerad tidigare och Woody Allen har ju regisserat filmen vilket bara kan vara en fördel i sådana här sammanhang.

Manus med förlaga
Slumdog Millionaire. För förklaring se Bästa film. Det är också värt att notera att berättartekniken i filmen är ganska speciell. Är ändå sugen på att säga The Reader här men den har bemötts med viss skepsis efter nomineringen och Slumdog har lite för många positiva faktorer på sin sida.

Orginalmanus
Här tänker jag dra till med en mindre skräll. Jag tror att det finns en stor möjlighet att Wall-e tar hem detta pris. Med tanke på det beröm Wall-e har fått är det tänkbart att akademin känner att den förtjänar någonting som är större än priset för bästa animerade film. I den sistnämnda kategorin står Wall-e i en annan klass än dess konkurrenter och det är möjligt att akademin passar på att överraska i mindre kategorier då Slumdog Millionaire verkar vara så pass överlägsen i det större. Annars går troligen priset till Milk, som är den enda av filmerna i denna kategori som också är nominerad för bästa film.

Bästa regi
Danny Boyle för Slumdog Millionaire kommer högst troligen också kamma hem detta pris. Det hör till ovanligheterna att kategorierna bästa regi och bästa film producerar två olika vinnare.

Då är det bara att börja ladda, hålla tummarna och hoppas att ens framtidsvisioner inte bedragit en.

/Farbror Pålsson

Vi tippar Oscar

Oscarsgalan är på söndag. Vi ska såklart se skiten och tävla i samtliga flummiga kategorier, men vi kommer att tippa i de åtta viktigaste kategorierna här.

Bästa Film
Slumdog Millionaire vinner. The curious case of Benjamin Button ligger rätt bra till, men av de nominerade är det bara Frost/Nixon som kan mäta sig med Slumdog som har tagit hem löjliga mängder av priser. Milk är en bra film men hamnar sist på min lista, The Reader är mycket bra men är inte tillräckligt spektakulär. Slumdog är en film som kan nå en ganska bred publik och jag tror att faktumet att den utspelar sig i Indien hjälper en hel del, det blir lite fräckare helt enkelt. Sen är det en helt fantastisk film.


Jag förutspår att Slumdog vinner det mesta

Bästa Manliga Skådespelare
Mickey Rourke vinner. Rourke, min nya favorit. Jag går nog hem direkt om inte han vinner. Kan inte komma på någon prestation som är bättre än Rourkes som gjorde The Wrestler till min favoritfilm 08. Frank Langella ligger tätt bakom för sin version ov Nixon, men ingen är bättre än Rourke. Sean Penn vann SAG vilket brukar vara en bra pekpinne för Oscarsgalan, men jag hoppas och tror att han inte vinner. Homosexuell har blivit det nya "hadikappad" i Hollywood. Brad Pitt, som jag gillar starkt sen The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford kommer inte vinna. Tror jag. Han pratar mest med hes röst i Benjamin Button, det är väl inte så jävla skådespeleri? Störde mig sjukt mycket på det under filmen, hans "gubbröst" var jävligt jobbig. Förresten vem är Richard Jenkins?

Bästa Kvinnliga Skådespelare
Anne Hathaway  tror jag kan vinna. Det här är en av de svåraste kategorierna. Vem som helst kan vinna. Troligast är att Kate Winslet vinner, jag och pålsson pratade lite om det här igår, att Kate Winslet varit nominerad för The Reader men inte i huvudrollskategorin, utan för biroll. Riktigt konstigt att de bestämde sig för att byta här helt plötsligt. Man kan med stor viljekraft placera henne i huvudrollskategorin för The Reader, men jag tycker att hon gör en biroll. Meryl Streep ligger också riktigt bra till, men utan att riktigt veta varför tror jag på Anne Hathaway, som var fetbra i Rachel Getting Married. Helst ser jag att Melissa Leo vinner, hon är utan tvekan bäst 08 för sin roll i Frozen River.

Bästa Manliga Biroll
Heath Ledger tippar jag med viss ledsamhet. Inte pga hans död, tvärtom för att han kommer vinna oförtjänt bara för att han har dött. jag skäms lite när jag måste erkänna att jag inte sett Revolutionary Road ännu och inte kan uttala mig om Michael Shannons roll, men jag har knappt hört någonting om honom och ingen verkar tro att han kan vinna. Jag hade helst sett Philip Seymour Hoffman ta hem statyetten, han är riktigt bra som läbbig präst i Doubt, en film med genomgående fantastiska skådespelarprestationer (hela fyra skådespelarnomineringar!!!!). Jag blir också riktigt glad om Robert Downey Jr. vinner för Tropic Thunder. Men kort sagt blir jag nöjd så länge Heath Ledger inte vinner.

Bästa Kvinnliga Biroll
Penelope Cruz tror jag kan ta hem det, i en väldigt jämn grupp, Jag blir nöjd vem det än blir som vinner. Jag har alltid haft rätt svårt för Cruz, den hesa rösten hon sitter inne på är lite som naglar på svarttavla ibland. Jag skulle gärna se Marisa Tomei eller Amy Adams vinna. Taraji P. Henson är bra i Benjamin Button och Viola Davis syns inte tillräckligt i Doubt för att vinna.

Bästa Manus
Efter Förlaga
Slumdog Millionaire vinner. Ett riktigt bra manus som utspelar sig i flera olika tidsperioder paralellt med nutiden. De använder minnen som framkallas i ett polisförhör till att besöka dåtiden och beskriva hur Jamal hamnade där vi ser honom på polisstationen. En film som innehåller otroligt mycket. Jag kan inte se att någon annan film vinner, kanske Benjamin Button.

Bästa Manus

Frozen River tror jag har en bra chans. En av mina favoritfilmer i år och det är omöjligt att inte bli berörd av denna berättelse. Det är en indie-film och jag måste säga att det är lite överraskande att den kom med bland de nominerade, men den är jävligt bra. Melissa Leo vinner nog inte och jag får hoppas på lite kompensation här. WALL-E är ett hett tips och jag tror att det är förhandsfavoriten hos många. In Bruges och Milk håller inte men Happy-Go-Lucky är tillräckligt bra för att sopa hem en guldgubbe.

Bästa Regi
Danny Boyle vinner för Slumdog Millionaire. Samma filmer nominerade som i Bästa film. David Fincher för Benjamin Button ligger bra till också och det står mellan dem tror jag. De andra nominerade, i min rangordning; Ron Howard - Frost/Nixon, Stephen Daldry - The Reader och Gus Van Sant - Milk.

Dr Hannes Modig

Get the fuck up, this boat is real!

Andy Samberg har haft min beundran sen SNL-sketchen Dear Sister. Han var 07 med i den fantastiska filmen Hot Rod, och har haft en internetserie på Channel 101 som hette The 'Bu. Han är definitivt mest känd för sin medverkan i SNL, och det var i sketcher där han först började glänsa. Tillsammans med Akiva Shaffer och Jorma Taccone, som båda skriver hos SNL skapade han sketchgruppen The Lonely Island. De har nu gett ut ett album; Incredibad. Det är fruktansvärt bra.
I'm On A Boat är tveklöst bäst.


Det finns mycket annat bra, många går bra på internet; Dick in a box, Jizz in my pants och Natalies rap har alla fina ratings. Men Slim Thug-parodin Like A Boss är faktiskt roligare. Varenda låt är rolig. De har fått in en hel del fina artister på gästspel eftersom många låtar från början är SNL-sketcher. T-Pain, Natalie Portman, Justin Timberlake, Norah Jones och Jack Black är några som hjälper till. Låten Santana DVX handlar om Carlos Santanas egna champagne-märke (kanske är det bara mousserande vin?) och skämt om denna dryck återkommer ofta, nästan som en röd tråd. Nästan. Genren är oftast hiphop men de besöker även reggae, soul, electro och rock. Eftersom att jag har alldeles för mycket fritid lyssnade jag igenom plattan samtidigt som jag läste texterna, det var då jag verkligen kunde uppskatta alla låtar, annar är det lätt att missa genialiska rader som "fuck trees, i climb bouys motherfucker" i I'm on a boat. låten jag gillar minst är Lazy Sunday, kanske för att jag inte hittade texten till den.

Såg Afro Samurai: Resurrection för ett litet tag sen. Jag är inget fan av animerad film, men denna överraskade. Filmen är fortsättningen på en japansk-amerikansk serie med Samuel L Jackson i huvudrollen, och han är med nu också, Lucy Liu gör också en roll i filmen. Det har blivit ett spel också, med ganska speciell grafik. Anywho var filmen riktigt fräck.

Eastbound and down började i söndags natt. Serien går på HBO (bara det är skäl nog att se den) och den produceras av Will Ferrell som också har en liten roll. Huvudrollen spelas av Danny R McBride som definitivt är en komiker på uppgång, scratch that, han är redan etablerad. Han spelar Kenny Powers, föredetta baseboll-proffs som är pank och flyttar in hos sin bror i hans födelsestad. Han tar ett jobb som gympalärarvikarie på sin gamla high school. Självklart är Kenny Powers ett riktigt svin och en redneck som är otrevlig mot alla samtidigt som han tror att folk älskar honom. Han är ordentligt stilig också i en fruktansvärd mullet som nästan kan mäta sig med Jagrs gamle goe och en skäggruta på det.

The Brighton Port Authority

The BPA släppte nyligen plattan I think we're gonna need a bigger boat. Det är Norman Cook, snubben bakom Fatboy Slim (som syns i slutet av kommande video) som styrt upp The BPA där han har det roligt med diverse etablerade artister. I He's Frank (slight return) arbetar han med Iggy Pop.

The BPA - He's Frank (Slight Return) Feat. Iggy Pop

Albumet går upp och ned och är överlag inte jättebra men har sina pärlor. Cook är en intressant musiker och han experimenterar mycket här. Ibland går det vägen men andra gånger blir det bara konstigt. Den första videon som släpptes, Toe Jam, fick stor uppmärksamhet på nätet för några månader sen och jag har lagt upp den härför ett tag sen. Skivan är definitivt värd att lyssna igenom några gånger men förutom Toe Jam och He's Frank finns inga låtar som sticker ut.



Nu lyssnar jag mest på ett album som heter Dark was the night, av massa olika artister. All vinst från skivan går till The Red Hot Organization som är en välgörenhetsorganisation som fokuserar på HIV och AIDS. Trevligt värre med sånt här, ännu trevligare är att det är riktigt bra musik. Musiker som David Byrne, Feist, Grizzly Bear, José González, Bon Iver, Spoon, Sharon Jones, The New Pornagraphers, My Morning Jacket, Antony (från Antony and the Johnsons och Hercules & Love Affair) och Iron & Wine ser till att musiken håller en hög standard. Det är totalt 30 låtar och kan köpas antingen i dubbelcd-format, tre LP eller helt enkelt ladda ner det. De låtar jag vill skina lite extra ljus över är; 'Hey, Snow White', 'Isnpiration Information', 'Knotty Pine' och 'Well-Alright'. Namnet Dark Was the Night kommer från Blind Willie Johnsons låt Dark Was the Night, Cold Was the Ground. I flertalet låtar kan man hitta referenser till Blind Willie Johnson, men det är tydligast i Kronos Quartets låt Dark Was the night (otippat). Skiten släpps 16e februari!

Prop Dylan är en svensk rappare som faktiskt är ganska bra, har inte lyssnat så mycket på honom ännu, men det växer för varje gång. Han har lagt upp sin nya, The Morning Aftersin myspace där vem som helst får tanka den helt gratis, tackar!

Dr. Hannes Modig


Phantom Planet - Dropped



Från skivan Raise the dead.

RSS 2.0