Vi tippar Oscar

Oscarsgalan är på söndag. Vi ska såklart se skiten och tävla i samtliga flummiga kategorier, men vi kommer att tippa i de åtta viktigaste kategorierna här.

Bästa Film
Slumdog Millionaire vinner. The curious case of Benjamin Button ligger rätt bra till, men av de nominerade är det bara Frost/Nixon som kan mäta sig med Slumdog som har tagit hem löjliga mängder av priser. Milk är en bra film men hamnar sist på min lista, The Reader är mycket bra men är inte tillräckligt spektakulär. Slumdog är en film som kan nå en ganska bred publik och jag tror att faktumet att den utspelar sig i Indien hjälper en hel del, det blir lite fräckare helt enkelt. Sen är det en helt fantastisk film.


Jag förutspår att Slumdog vinner det mesta

Bästa Manliga Skådespelare
Mickey Rourke vinner. Rourke, min nya favorit. Jag går nog hem direkt om inte han vinner. Kan inte komma på någon prestation som är bättre än Rourkes som gjorde The Wrestler till min favoritfilm 08. Frank Langella ligger tätt bakom för sin version ov Nixon, men ingen är bättre än Rourke. Sean Penn vann SAG vilket brukar vara en bra pekpinne för Oscarsgalan, men jag hoppas och tror att han inte vinner. Homosexuell har blivit det nya "hadikappad" i Hollywood. Brad Pitt, som jag gillar starkt sen The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford kommer inte vinna. Tror jag. Han pratar mest med hes röst i Benjamin Button, det är väl inte så jävla skådespeleri? Störde mig sjukt mycket på det under filmen, hans "gubbröst" var jävligt jobbig. Förresten vem är Richard Jenkins?

Bästa Kvinnliga Skådespelare
Anne Hathaway  tror jag kan vinna. Det här är en av de svåraste kategorierna. Vem som helst kan vinna. Troligast är att Kate Winslet vinner, jag och pålsson pratade lite om det här igår, att Kate Winslet varit nominerad för The Reader men inte i huvudrollskategorin, utan för biroll. Riktigt konstigt att de bestämde sig för att byta här helt plötsligt. Man kan med stor viljekraft placera henne i huvudrollskategorin för The Reader, men jag tycker att hon gör en biroll. Meryl Streep ligger också riktigt bra till, men utan att riktigt veta varför tror jag på Anne Hathaway, som var fetbra i Rachel Getting Married. Helst ser jag att Melissa Leo vinner, hon är utan tvekan bäst 08 för sin roll i Frozen River.

Bästa Manliga Biroll
Heath Ledger tippar jag med viss ledsamhet. Inte pga hans död, tvärtom för att han kommer vinna oförtjänt bara för att han har dött. jag skäms lite när jag måste erkänna att jag inte sett Revolutionary Road ännu och inte kan uttala mig om Michael Shannons roll, men jag har knappt hört någonting om honom och ingen verkar tro att han kan vinna. Jag hade helst sett Philip Seymour Hoffman ta hem statyetten, han är riktigt bra som läbbig präst i Doubt, en film med genomgående fantastiska skådespelarprestationer (hela fyra skådespelarnomineringar!!!!). Jag blir också riktigt glad om Robert Downey Jr. vinner för Tropic Thunder. Men kort sagt blir jag nöjd så länge Heath Ledger inte vinner.

Bästa Kvinnliga Biroll
Penelope Cruz tror jag kan ta hem det, i en väldigt jämn grupp, Jag blir nöjd vem det än blir som vinner. Jag har alltid haft rätt svårt för Cruz, den hesa rösten hon sitter inne på är lite som naglar på svarttavla ibland. Jag skulle gärna se Marisa Tomei eller Amy Adams vinna. Taraji P. Henson är bra i Benjamin Button och Viola Davis syns inte tillräckligt i Doubt för att vinna.

Bästa Manus
Efter Förlaga
Slumdog Millionaire vinner. Ett riktigt bra manus som utspelar sig i flera olika tidsperioder paralellt med nutiden. De använder minnen som framkallas i ett polisförhör till att besöka dåtiden och beskriva hur Jamal hamnade där vi ser honom på polisstationen. En film som innehåller otroligt mycket. Jag kan inte se att någon annan film vinner, kanske Benjamin Button.

Bästa Manus

Frozen River tror jag har en bra chans. En av mina favoritfilmer i år och det är omöjligt att inte bli berörd av denna berättelse. Det är en indie-film och jag måste säga att det är lite överraskande att den kom med bland de nominerade, men den är jävligt bra. Melissa Leo vinner nog inte och jag får hoppas på lite kompensation här. WALL-E är ett hett tips och jag tror att det är förhandsfavoriten hos många. In Bruges och Milk håller inte men Happy-Go-Lucky är tillräckligt bra för att sopa hem en guldgubbe.

Bästa Regi
Danny Boyle vinner för Slumdog Millionaire. Samma filmer nominerade som i Bästa film. David Fincher för Benjamin Button ligger bra till också och det står mellan dem tror jag. De andra nominerade, i min rangordning; Ron Howard - Frost/Nixon, Stephen Daldry - The Reader och Gus Van Sant - Milk.

Dr Hannes Modig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0