Vi tippar Oscar III

Här är kvällens vinnare.

Bästa film:
Milk - Det var sju år sedan en biopic vann. Tillfällighet? Knappast! Köp inte Slumdog-hypen. Ikväll är det Milk som gäller.

Bästa manliga huvudroll:
Mickey Rourke (The Wrestler) - Bruce Springsteens medverkan på soundtracket gör att Rourke drar längsta strået i denna mycket tuffa kategori.

Bästa manliga biroll:

Josh Brolin (Milk) - Konventionell visdom säger att Heath Ledger kommer att vinna. Jag är varken konventionell eller särskilt vis. Brolin blev bestulen på en nominering för sitt gripande porträtt av George W. Bush i W. Här kommer revanschen.

Bästa kvinnliga huvudrolll:
Angelina Jolie (Changeling) - Min mamma sa att filmen var väldigt gripande. Det räcker för mig. Jolie tar hem statyetten.

Bästa kvinnliga biroll:
Marisa Tomei (The Wrestler) - Se resonemanget för bästa manliga huvudroll.

Bästa manus efter förlaga:

Frost/Nixon - Peter Morgan skrev även teaterpjäsen Frost/Nixon. Rimligtvis bör han vara den bäst lämpade personen att föra historien till bioduken. Med samma motivering har jag Doubt som dark horse.

Bästa manus:

Kategorin heter "Original screenplay".Hur originella är de här titlarna:
Frozen River = Mystic River
In Bruges = An American In Paris
Milk = Beetle Juice
WALL-E = Wallander - Innan Frosten
Alltså, vinnaren är Happy-Go-Lucky

Bäst smink:
Hellboy 2 - Soundtrack innehållande Barry Manilow? Check! Oscar för bästa smink? Check

Hur många rätt siktar jag på? Samtliga. Hur många rätt kommer jag ha? Bedömt inga.

/AW

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0