Watchmen

Lite musik till läsningen, Fela Kuti - Lady. Fantastisk jazz/afrobeat/funk från 70-talet som jag blev upplyst om i den underbara filmen The Visitor.


Köpte Alan Moores och Dave Gibbons fantastiska serie Watchmen på bok förra veckan. Den är helt löjligt bra. Har ett kapitel kvar, jag vill inte läsa det för då har jag inget kvar. Nu kanske jag verkar lite fånig som läser serier.

Jag har aldrig varit nån serienörd, men det här är rysligt bra. Mörkt, underbara teckningar och en innovativ och överraskande plott. Det är inte bara jag som gillar serien, den är allmänt ansedd att vara den bästa serien någonsin. Time Magazine tog med den på sin lista av de 100 mest inflytesrika böckerna någonsin. Jag vill inte gå in på storylinen för den är komplex och jag kommer bara fucka upp det. Nu har skiten blivit film, som har premiär på fredag. Watchmen har länge sagts vara omöjlig att filma, och det uppstår en hel del problem om man vill konvertera allt. Mellan de olika kapitlen finns fejkutdrag av olika dokument som ger ett nytt djup åt plotten, hur man ska få fram faktan läsaren får i dessa mellanlandningar i filmmediumet är intressant. Folk har också sagt att det kvittar hur filmen görs, storyn är så pass bra att det kommer bli ok hur man än gör. Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Jag har på denna korta tid förälskat mig totalt i min gula bok, och ser redan nu filmen som en skymf. Jag ska självklart se filmen, troligtvis på fredag, och jag vill gilla den, men jag känner redan på mig att jag kommer klanka ner på den, sätter omöjliga förväntningar. Den ligger redan inne på top250 på IMDB med 8,3 i snitt (ligger nu på plats #152, men kommer nog klättra snart vid en uppdatering eftersom att den listas på ett snittbetyg av 8,1), det är sjukt bra. En fråga som ganska kvickt stiger inom mig är varför man inte har startat projektet tidigare? Det är helt enkelt för att rättigheter och manus har bytt ägare konstant, projektet har varit på gång sen slutet av 80-talet, bara något år efter att serien kommit ut. Regissörer har haft olika projekt som krockat, rättighetsinnehavare har dött. Alan Moore ombads skriva manus först, men tackade nej. Tecknaren Dave Gibbons var dock med under produktionen och har uttryckt sitt gillande. Moore är inte bara känd för Watchmen, han har skrivit andra serier som blivit film, From Hell, V for Vendetta och The League of Extraordinary Gentlemen (vars filmversion blev minst sagt mindre lyckad). Watchmen regisseras av Zack Snyder, känd från 300 och jag tror att han hade nåt finger i Sin City. Snyder har sagt att Watchmen, likt Sin City kommer följa serie-förlagan ruta för ruta. Jag får nästan fjärilar i magen när jag tänker på filmen, har inte varit såhär peppad på väldigt länge.


Jag vågar redan nu påstå att Watchmen kommer bli 09s stora film. Det kommer bli årets motsvarighet till Dark Knight fast bättre, 2 h 42 min av paradis. Om man tyckte att Jokern var fräck kommer man bli älska Rorshcach som är Watchmens kanske mest populära figur som har en central roll och i vissa kapitel fungerar som berättare.

Jag försöker att vara en kärleksfull människa och, att till skillnad från mina gymnasieår inte hata så hilmarns mycket. Men jag kan inte kämpa emot längre, jag hatar verkligen Rachael Ray och Tyra Banks, som båda har två helt värdelösa talkshows. Ray kan jag ursäkta lite mer, hennes grej är inte för mig helt enkelt; men fröken Banks kan inte hjälpas. Hon har en helt galet dålig talkshow där hon tar in folk hon inte tycker om som hon pratar nedsättande till och ger dem ingen chans till att försvara sig. Hon säljer en bild av sig själv där hon är bäst och proffessor i allt, "you are just a litte baby inside" som hon sa i programmet jag såg igår (anar jag en sadomasochistisk sida hos mig själv?). Men det är ju klart att Tyra Banks sitter inne på all visdom, hon var ju faktiskt supermodell i flera år och nu leder hon en framgångsrik realityserie som inte respekteras av industrin den riktar sig till. Om man blir ombedd att vara med i ett program tar man väl för givet att få ge sin version och få förklara sin åsikt. Men inte i the tyra show eller vad skiten heter, i denna realm är Tyra gud, och om du inte tycker som henne har du fel.
Fuck you Tyra.

Fotnot: förra inlägget handlade mest om N.A.S.A. och jag måste säga att jag faktiskt älskar plattan nu. Saker behöver ibland bara lite speltid och N.A.S.A. har absolut vunnit min gunst nu.

Dr. Hannes Modig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0