Skitlista

Råkade klicka in mig på en blogg som heter Film X. Jag läste inte länge och jag vet inte hur bloggen är i helhet, men de kör tydligen en massa listor om de bästa filmerna just nu (06 och framåt). Jag blev genast förbluffad över den otroligt dåliga listan som placerar Seven Pounds högst (andra filmer som platsar på denna top 20 är de förskräckliga Hitman, Rush Hour 3, Borat, Jumper, Saw V, The Number 23 och Stardust, dessutom kallar de Watchmen för orginell!). Jag måste fan ha sett en version som saknar stora bitar av storyn, för jag tyckte Seven Pounds var rätt trist med en Will Smith som egentligen inte är någon särskilt duktig skådis i huvudrollen. I denna film är han ledsen rätt ofta, men ser mest ut som en rädd hundvalp (påminner på det viset om Jennifer Garner, som 24/7 ser ut som en retarderad hundvalp). Hursomhelst blev jag förvånad av den förfärliga filmsmak bakom denna lista, men jag började fundera över vilka filmer jag skulle ha slängt in. Så här, mina damer och herrar, ger jag er två top 5 -listor, en för film och en för serier.

Top 5 Film
1. The Wrestler
2. No Country For Old Men
3. Slumdog Millionaire
4. Frozen River
5. Rachel Getting Married



Ligger inte så mycket tanke bakom den här topfemman, men det är så jävla svårt att ranka filmer att jag bara slänger ihop nåt istället, blev väl rätt respektabelt ändå. Fast lite trist när alla filmer blivit oscarsnominerade, man vill ju vara lite svår. Värt att kommentera är också att No Country For Old Men släpptes slutet av 07, resten är från 08.

Top 5 Serier
1. Generation Kill
2. John From Cincinnati
3. Breaking Bad
4. Scrubs
5. Eastbound And Down



Här finns det lite mer att säga, eftersom det finns lite mer tanke bakom listan (det finns ju betydligt färre bra serier än filmer, vilket gör att det blir lättare att se över urvalet). Generation Kill var en rätt given 1a, som med sina 13 avsnitt och en Alexander Skarsgård som gör att man blir stolt över att vara svensk i huvudrollen gjorde succé på HBO. Generation Kill baserades på en serie reportage i The Rolling Stone som handlar om invasionen av Irak, reportern följer där de trupper som var först in, bakom fiendens linjer. En soldat som var med i kriget spelar faktiskt sig själv i serien, vilket är lite fräckt. Den här serien mäter sig med Band of Brothers, men porträtterar på ett annat sätt kriget.
John From Cincinnati var en helt fantastisk serie som skulle ta över efter Sopranos (också den på kanonnätverket HBO) men som tyvärr lades ned efter första säsongen. Trots det minst sagt konstiga slutet gjorde de intressanta karaktärerna, det makalöst bra skådespeleriet och mystiken att dramat om surffamiljen i San Diego som besöks av en underlig man med magiska kvaliteter blev otroligt bra. Synd att HBO sökte en bredare publik.
Breaking Bad började nyligen sin andra säsong och är riktigt bra. Kul också att se Bryan Cranston, mest känd för rollen som pappan i Malcolm In The Middle,  som en överkvalificerad kemilärare med lungcancer som börjar göra crystalmeth för att försörja sin familj efter hans död.
Scrubs är en kultserie som inte går att ignorera. Fantastisk humor och en Zach Braff som är genialisk. Trots att Scrubs är inne på den åttonde säsongen känns inget gammalt och det märks att skådespelarna får rum att improvisera. Man vet att man får kvalitetshumor varje avsnitt. Ett stort plus för att den inte är en typisk sitcom, inspelad i en trist studio med plats mellan kommentarer för skratt eller matbord där folk bara sitter runt en sida.
Eastbound And Down är en ny serie, bara sex avsnitt gammal men den är så jävla rolig. Igår såg jag ett avsnitt, där huvudkaraktären Kenny Rogers samtalar med kvinnan han älskar och försöker vinna och säger "Listen here you beautiful bitch, I'm about to fuck you up with some truth", det citatet ringar in serien rätt väl. Med Will Ferrell bakom styrspakarna och Danny R. McBride i en roll skräddarsydd för honom blir komiken total.

Kolla in Storytelling, en kille från Malmö som gör riktigt soft musik. Gitarr blandad med lite elektro, mest lite trumbeats. Fint som snus. Titta in på hans Myspace, och lyssna lite där. Speciellt låten Tusenfemtio är bra. Mannen bakom Storytelling, Joel Jönsson är en sådan hyvens kille att han lagt upp plattan Bones gratis här på TPB. För att köpa den maila honom på [email protected]

På söndag har Jill Scotts 'The No. 1 Ladies Detective Agency' premiär på HBO, håll utkik.

EDIT:
Nu, en dag efter jag skrev listan, inser jag mitt vansinne då jag helt glömt bort 30 Rock från mina top5 serier, som absolut borde vara med, samtidigt som Breaking Bad kanske fick en lite för hög placering. 30 Rock är tveklöst den bästa komediserien, med Tina Fey och Alec Baldwin i storform varje avsnitt.

Dr. Hannes Modig

Kommentarer
Postat av: Pusher

Haha ja men vi alla är olika. Det är dock våra personliga favoriter, inte din eller någon annans. Så ge oss gärna dina favoriter så kan vi publicera det med allt vad du vill säga. Det är bara bra att få kritik. Kan inte säga att dina listor är fulländade precis heller. Frozen River kan vara en av dem sämsta filmerna jag sett och din etta på serier, Generation Kill är verkligen ingen etta. Men som sagt, vi alla tycker olika och jag vet att alla klagar över att Twilight ska vara på listan, men tycker verkligen inte att den var något speciellt. Man kan dock hoppas på att 2an blir bättre. Vi hoppas att vi kan fortsätta dela kritik med varandra ;D MVH FilmX

2009-03-24 @ 20:54:13
URL: http://filmx.blogg.se/
Postat av: hannesc

Vi delar sannerligen åsikt gällande Twilight som byggs på gamla könsroller. Gällande Frozen River hade jag inte väntat mig att någon med din filmsmak skulle uppskatta den, så därför uppskattas bara ditt fördömande. Jag tar mer än gärna emot framtida kritik, flera synpunkter kan belysa något så subjektivt som film bättre.

2009-03-24 @ 21:32:24
URL: http://weirdwire.blogg.se/
Postat av: Pusher

Precis, finns ingen dålig kritik :) Ni har väldigt bra synpunkter och inlägg här, läst igenom dem flesta nu. Keep up the good work. Kanske tom kan bolla ideér med varandra! MVH FilmX

2009-03-25 @ 01:28:22
URL: http://filmx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0