Oscar


Lite musik till läsningen. Pelle Carlberg - 1983 (Pelle and Sebastian). Ber om ursäkt för den dåliga ljudkvaliteten men hittade den bara på youtube.

Nu är Oscarsnomineringarna släppta. Det är väl inga stora överraskningar men en del priser är avgjorda på förhand. Den största kategorin, bästa film, är relativt öppen men jag tror det kommer stå mellan The Curious Case of Benjamin Button, Slumdog Millionaire och The Reader. Får säga att Slumdog Millionaire är min favorit. The Reader har jag inte sett men det är min dark horse av de tre. Benjamin Button har fått massor av hype, som jag inte riktigt tycker att den lever upp till, men hype kan räcka till en Oscar (jag menar, när t.o.m. personer som Michael Bay får vara med och bestämma kan allt hända). Slumdog som vann en golden globe håller jag som favorit, tror Hollywood kan tycka att det är lagom pretentiöst med en indisk film, sen är den svinbra också. Milk och Frost/Nixon har inte skapat tillräckligt med buzz för att utmana.
Sen vinner Mickey Rourke för bästa manliga huvudroll, hands down, välförtjänt. Rourke är för övrigt den fräckaste kändisen någonsin.
Vem som vinner för bästa kvinnliga huvudroll har jag inte så bra koll på. den enda nominerade filmen som jag sett är Frozen River och Melissa Leo är värd en guldgubbe för den rollen som var den bästa prestationen jag sett på länge, men som sagt har jag inte sett de andra filmerna. Kate Winslet och Anne Hathaway känns starka.
Tyvärr vinner Heath Ledger för bästa manliga biroll. Jävla trist. Visst han var väl bra, men kom igen, hade han levt hade han inte varit nära en nominering. Tråkigt att ingen annan har en chans på grund av att de lever. Man ska få ett pris för att man presterat nåt, inte för att det är synd om en, eller vad man ska säga om de bortgångna. Jag har alltid gillat Heath Ledger, speciellt i Lords of Dogtown, men sånt här gillas inte.
Bästa kvinnliga biroll känns helt öppet. Får se lite vad som händer på Screen Actors Guild Awards, men om jag är tvungen att välja chansar jag på Marisa Tomei.
Bästa manus och regi är alltid skitsvårt att välja, men jag kör stenhårt på Slumdog Millionaire i regi och Frozen River för manus. För jag gillar dem.
Man glömmer alltid bort vilka sjuka kategorier det finns, vad skillnaden mellan sound editing och sound mixing är har jag ingen susning om. Massa kortfilmer som man aldrig hört talas om, best cinematography tror jag går till Benjamin Button, men vad heter cinematography på svenska? Cinematografi kanske?
Bästa "foreign language" vinner Entre Les Murs aka The Class aka Mellan Väggarna. Tror den vann för bästa film i Cannes faktiskt.
En av de säkraste vinnarna i årets gala är WALL-E som inte har någon riktig utmanare om bästa animerade film.


The Wrestler - bruce springsteen
The Boss har släppt nytt, Working on a dream, och jag får säga att jag gillar't. Här är låten "The Wrestler", soundtrack till filmen med samma namn. Finns ingen musikvideo och detta var det bästa jag hittade, ljudkvaliteten är iaf ok. Låten vann en Golden Globe och Bruce skrev den gratis efter att Rourke ringt och bett honom skriva nåt passande.

Jag har ingen aning om hur det funkar, men man kan räkna ut hur mycket en blogg är värd på bloggvärde.se. Denna bloggen är tydligen värd 1853 kr. Jag är skeptisk men det verkar inte vara nån slumpgrej i alla fall.

I veckan började både Flight of the Conchords och Lost nya säsonger. FOTC började som väntat, kul som vanligt, lite högre budget än innan men behåller samma charm. Seriernas mästare i flashbacks är tillbaka. Lost kör en rivstart med maskhål och resor i tid och annat skoj. Lost är faktiskt skitbra, och jag hoppas verkligen att det håller i sig denna säsongen, men även om premiären håller måttet så får jag en känsla av att det kan spåra ur snart. Hoppas att någon av huvudkaraktärerna dör, det är det roligaste med Lost, ingen sitter säkert (Idol-intertexten oavsiktig).

Har köpt Skate 2 idag. Fan vad jag har väntat på det. Har faktiskt inte spelat så mycket ännu, känner mig lite mellow, men det kommer.

Dr. Hannes Modig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0