Blitzen Trapper

Jag minns inte hur jag hittade Blitzen Trapper fast det var igår. Men de är jävligt bra. Nya plattan Furr går ständigt och speciellt låten nedan, också den med namnet Furr gillas.

Furr by Blitzen Trapper from Jade Harris on Vimeo.

En annan ny favorit är Santogold. Jag har läst massa om henne och hon är med på två låtar från N.A.S.A.s The Spirit of Apollo. Det har alltså snackats om henne ett tag , och hennes album Santogold är snart ett år gammalt. Bättre sent än aldrig att hitta en sån här pärla.


Santogold- Lights out from Jesika Novoa on Vimeo.

Lights Out är en av mina favoriter från skivan, jag älskar basslingan och kontrasten mot sången. Plattan är väldigt varierande och går från lite pop-visor till något som kan klassas som industrielectro. Santogold jämförs med all rätt ofta med M.I.A. som tyvärr avslutat sin solokarriär.Men hon är faktiskt också aktuell med skivsläpp, hennes bolag har släppt soundtracket till den fantastiska filmen Slumdog Millionaire där hon är med och gör en del låtar.
Jag såg Slumdog Millionaire i veckan och jag får säga att den överraskade mig positivt. Jag vet inte vad jag hade väntat mig egentligen, nån indisk snyfthistoria där man försökte kombinera bollywood med brittisk film. Men fan så fel jag hade. Filmen är skitbra och uppbygd på ett mycket fiffigt sätt. Det känns varken som en typiskt indisk eller brittisk film, utan bara en skitbra film helt enkelt, jag förstår till fullo hur den kunde kamma hem storvinsten på Golden Globe-galan. Trevligt nog har de uppdaterat plot-beskrivningen av filmen på IMDB, för den som jag läst för några månader sen stämde inte särskilt bra. Slumdog Millionaire har faktiskt krypit upp på 34e plats på IMDBs top 250 med 8.7 i betyg.

Gorillaz är back on track. De har släppt tre demos och snart kommer en skiva, tror man... Låtarna är inget som faller mig i smaken, men allt som har att göra med Damon Albarn är värt att lyssna på. Hitta låtarna på pitchfork här.

Tre stora serier har kommit igång igen. 24 hade sin megapremiär denna veckan med fyra avsnitt på två dagar. Som vanligt är det löjligt spännande hela tiden. 30 Rock har börjat igen efter ett långt juluppehåll och säsong åtta av Scrubs har börjat med fyra avsnitt på två veckor. Scrubs känns speciellt intressant eftersom att detta ska vara Zach Braff's (J.D) sista säsong. Jag anar redan hur de försöker lösa det då det slängs in en hel del nya karaktärer i det första avsnittet. Min chansning att ståuppkomikern Aziz Ansaris (Human Giant, Flight of the Conchords) karaktär Ed skulle komma att ta över J.Ds plats känns mer och mer obefogad. Får se hur de löser det, själv hade jag önskat att de bara lade ner serien, sluta på topp och inte bli som X-Files. På söndag natt börjar den efterlängtade och försenade Flight of the Conchords igen. FOTC har redan efter en säsong fått kultstatus och 1.5 års väntan är snart över.

Dr. Hannes Modig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0