Svag början på filmvåren

Språkade lite med Farbror Pålsson igår om hur ont det är om bra film för tillfället. Den största filmen just nu är nog Dragonball Evolution, som jag inte riktigt kan förstå vem den riktar sig till. Alla fans av manga/animie-serien vill väl inte se en film men stereotypa amerikanska skådisar? Tydligen har den gått rätt bra hittills ändå. Det är mest innehållslösa skitfilmer som erbjuds just nu, X-Men Origins: Wolverine är tyvärr en av dem, andra är Race to Witch Mountain, Fast and Furious och Defience som är helt värdelös. De värsta två måste ändå vara 17 Again med Zac Efron och Hannah Montana The Movie


Min något oortodoxa mardröm.

Vi får också se de vanliga trista skräckfilmerna, som alltid lyckas spela in en vettig peng ändå, The Uninvited och The Haunting In Cottecticut skippar jag. Monsters vs Aliens kan vara en sevärd biofilm, då den visas i 3D i vissa biografer. En annan komedi lockar mig mest just nu, The Boat That Rocked verkar vara lite trevlig underhållning, men jag tror inte att den kammar hem stora poäng. Che känns lite som ett mysterium, den har fått en del kritik för att den ska vara för snäll mot huvudpersonen. Att den sen är uppdelad i två delar, vilket vissa biobesökare inte får reda på förräns efter filmens slut känns också lite underligt. Benicio Del Toro är oftast grym, men projektet verkar lite illa utfört. Fast med 7,6 och 7.1 på IMDB måste det ändå anses som en sevärd film. Den 24e har en riktigt bra film premiär, The Reader med prisade Kate Winslet. Som vanligt tycker jag inte att den är värd riktigt all ros den fått, men jag anser fortfarande att den är en fin 4a. Annars tipsar jag om en mindre film som hade premiär för en månad sen, Boy A har blivit väl prisad och emottagen.

Jag har haft det rätt tungt på musikfronten nu också, men denna veckan hittade jag Bill Callahan som är fantastisk, och Pålsson tipsade mig om Tom Morellos pseudonym The Nightwatchman. Jag väntar på någon ny roligt galen musik, det borde komma en del såhär på våren. Två nyligen införskaffade album verkar lite lovande, Camera Obscura - My Maudlin Career och Super Furry Animals - Dark Days/Light Years. Super Furry Animals kan nog kräva lite extra inlyssningstid bara.

Dr. Hannes Modig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0