Okkervil River

Jag skrev precis en helt fantastisk text om konserten, som jag kom hem från för ett litet tag sen, men den försvann tyvärr. Nu är jag arg, men får skriva en ännu bättre.

Det började med att den lysande frontfiguren Will Sheff, kommer in ensam och spelar en låt solo. Sedan smyger resten av bandmedlemmarna in på scenen och de går utan avbrott in i nästa låt. Snyggt. Hela spelningen gick de över i nästa låt nästan direkt, bara när det skulle bytas instrument eller när Sheff hade problem med sin gitarrpedal fanns det tid för snack, inte särskilt mycket då heller. De spelade fortare än på platta, några fler beats per minut.
Jag hade innan funderat en del över hur de skulle göra en del grejer live som finns på skiva, men det visade sig inte ens vara ett problem. Sexmannabandet bytte instrument friskt och hade två på synth. Gitarristen, en tjej vars namn jag inte lyckats ta reda på, spelade även fiol, banjo och ett till instument som jag inte vet vad det heter, en sorts horisental gitarr där man drar ett kort metallrör över strängarna. Jag associerar detta instrument till Beach Boys - Good  Vibrations, men jag tror faktiskt att de använde ett ännu konstigare instrument där, en theremin.
20081029_002443_988271

2008-10-28 - Okkervil River @ Mejeriet. FOTO: Ludvig Holtenäs/ROCKFOTO
Will Sheff, Med trummisen som helt stal showen i bakgrunden. Kalaskille den där.

 Som extranummer chockade de mig ordentligt. Sheff förklarade tydligt att det inte på något sätt var ironiskt eller var någon sorts "guilty pleasure". Det var denna låt han sett fram emot att spela under hela konserten och de bara skulle spela den i Sverige. Det var ABBA.

Bäst: Our Life is not a Movie or Maybe, rankad som 07s 36e bästa låt av Pitchfork Media, den var ännu bättre ikväll.

Sämst: Unless It's Kicks, min favoritlåt av Okkervil River, men jag gillade den inte nu. Kanske är det för att jag lyssnat så pass mycket på den och är van vid att höra den på ett specifikt sätt, eller kanske är det att de misslyckades med att framföra den bra.


Nu sitter jag och lyssnar på Hemlighet av lundabandet Gaby and the Guns. Slänger in den här.

Gaby and the Guns - Hemlighet from Olof Werngren on Vimeo.

Hemlighet är från deras nya EP som finns ute, köp den på esposito där jag tror att gitarristen jobbar, annars finns den på We Love Music och Ting i Lund eller på Rundgång i Malmö.

Edit: Slide Guitar heter visst det mystiska instrumentet.

Dr. Hannes Modig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0